كمبود پروتئين، علت افسردگي، علت خستگي مدام، علت ريزش مو، علت شكنندگي ناخن، درمان كمبود پروتئين كمبود پروتئين، علت افسردگي، علت خستگي مدام، علت ريزش مو، علت شكنندگي ناخن، درمان كمبود پروتئين

مرکز تخصصی چاپ آنلاین حامد

نشانه‌هايي كه خبر از كمبود پروتئين مي‌دهند

كمبود پروتئين در بدن باعث بروز برخي مسائل خواهد شد كه بهتر است هرچه زودتر با روش‌هاي علمي اقدام به پيشگيري كنيد. اما چه علائمي گوياي كمبود پروتئين هستند؟!

 

 
 

پروتئين منبع غني از آمينو اسيد‌هاي مورد نياز در بدن براي چندين فرآيند از حمايت ساختاري گرفته تا انتقال اكسيژن به ريه‌ها و بافت‌ها است. از يك ديدگاه ساختاري، آمينو اسيد‌ها مورد نياز براي سوخت و حمايت از سيستم عضلاني اسكلتي و نيز حمايت ساختاري از يك بافت و سطح سلولي از هر چيزي به غشا سلولي مو و ناخن‌ها مورد نياز است. مهم است كه به آمينو اسيد‌ها به عنوان بلوكي بزرگ براي تقريبا هر فرآيند بيولوژيكي در بدن اشاره كنيم. به عنوان مثال، آمينو اسيد‌ها همچنين بلوك‌هاي سازنده انتقال دهنده‌هاي عصبي مثل دوپامين و سروتونين هستند.

به همين دليل، افرادي كه كمبود پروتئين دارند، در انتقال دهنده‌هاي عصبي دچار كمبود هستند مي‌تواند گرسنگي آن‌ها را تحريك كند كه منجر به افزايش وزن مي‌شود و حتي مي‌تواند استرس، اضطراب و خواب را تحت تاثير قرار دهد. آمينو اسيد‌ها نيز جز اصلي آنتي بادي مورد نياز براي عملكرد سيستم ايمني هستند بنابراين براي اطمينان از دريافت پروتيين مناسب جهت پشتيباني از عملكرد سيستم ايمني، ايده آل است.

كمبود پروتئين در بدن باعث بروز برخي مسائل خواهد شد كه بهتر است هرچه زودتر با روش‌هاي علمي اقدام به پيشگيري كنيد. اما چه علائمي گوياي كمبود پروتئين هستند؟!

نشانه‌هايي كه خبر از كمبود پروتئين مي‌دهند

هر كمبودي در بدن با علائمي همراه است كه كمبود پروتئين در بدن نشانه‌هايي دارد شامل:

گرسنگي

گرسنگي مداوم يا مكرر فيزيكي و يا عاطفي اغلب نشانه اين است كه بدن خود را به درستي تغذيه نمي‌كنيم. به خصوص اگر اين گرسنگي بعد از غذا و يا در طول روز بدون در نظر گرفتن و يا نخوردن غذا اتفاق افتد. پروتئين براي ترويج سيگنال‌هاي سيري به مغز و تثبيت ميزان قند خون مورد نياز است.

اسيد‌هاي آمينه پروتيين براي بسياري از فرآيند‌هاي زيستي بدن نيز مورد نياز است. با هدف رسيدن به حدود ۲۰ تا ۳۵ گرم در هر وعده غذايي و اضافه كردن پروتيين به ميان وعده‌ها در هنگام گرسنگي، از مصرف پروتئين كافي اطمينان حاصل كنيد.

ضعف عضلات

ضعف يا درد ناگهاني عضلات يكي از شايع‌ترين علائم كمبود پروتئين در بدن است كه نشان دهنده عدم وجود پروتئين كافي در رژيم غذايي مي‌باشد. پروتئين، در اصل به عنوان منبع سوخت ماهيچه‌هاي بدن شناخته مي‌شود و در صورت كمبود اين سوخت عضلات دچار ضعف مي‌شوند. اين مسئله به خصوص در سالمندان شايع و نگران كننده است. مردان با افزايش سن و از دست دادن طبيعي توده عضلاني در صورت عدم خوردن مقدار كافي پروتئين به صورت روزانه، ممكن است عضلات بيشتري از دست بدهند. علاوه بر آن، زنان در دوران يائسگي نيز به دليل كمبود پروتئين مي‌توانند ضعف تدريجي عضلات را تجربه كنند.

بنابراين، تأثير و علائم اوليه كمبود پروتئين ضعف رفتن عضلات است كه به تدريج مي‌تواند منجر به كاهش توده عضلاني و لاغر شدن فرد شود. به علاوه، پروتئين نقش مهمي در جذب ساير مواد مغذي حياتي مانند آهن و كلسيم دارد. هر دو اين مواد مغذي براي سلامت كلي ماهيچه‌ها و مفصل‌ها مهم هستند.

افسردگي

اسيد‌هاي آمينه مانند تريپتوفان يا تيروزين را به عنوان مواد اوليه براي انتقال دهنده‌هاي عصبي مثل سروتونين و دوپامين كه مي‌تواند منجر به افسردگي و تغييرات در حالت روحي و اضطراب شود به خاطر داشته باشيد. از مصرف پروتيين كافي در غذا و تنقلات براي بهبود روحيه مثبت و جلوگيري از پرخوري اطمينان حاصل كنيد.

ضعيف شدن رشد مو‌ها

موها، از پروتئين معروف به كراتين تشكيل شده اند. اين پروتئين براي سلامتي مو‌ها بسيار مهم و ضروري است. هر رشته از مو‌ها براي رشد مناسب و كافي به ميزان خاصي از پروتئين نياز دارند. كمبود پروتئين مي‌تواند منجر به بروز علائم ضعيف شدن رشد مو‌ها و يا حتي ريزش مو شود. علاوه بر آن، جدا از ريزش مو، مو‌هاي شما نيز به احتمال زياد خشك و شكننده خواهد شد. سلامت مو فقط به پروتئين نياز دارد. ساير مواد مغذي كه در سلامت مو نقش اساسي دارند شامل بيوتين، اسيد فوليك، آهن و ويتامين D مي‌باشد.

 

احساس نگراني و دم دمي بودن

آمينو اسيدها، بلوك‌هاي سازنده براي انتقال دهنده‌هاي عصبي هستند كه احوال شما را كنترل مي‌كنند. پروتيين‌ها به مغز كمك مي‌كنند تا هورمون‌هايي مثل دوپامين و سروتونين را تركيب كنند كه به ايجاد احساسات مثبت مثل آرامش، هيجان و مثبت گرايي كمك مي‌كند.

مشكل در خواب

بيخوابي و خواب نامطلوب گاهي اوقات مي‌تواند به سطح ناپايدار قند خون، افزايش كورتيزول و كاهش توليد سروتونين مرتبط باشد. گردش قند خون در طول روز و شب رخ مي‌دهد. كربوهيدرات‌ها به انسولين بيشتري نسبت به چربي و پروتئين نياز دارند. خوردن پروتئين پيش از رفتن به رختخواب مي‌تواند به مقدار زيادي تريپتوفان و توليد سروتونين كمك كند، و اثر كمتري روي سطح گلوكز خون دارند؛ در واقع پروتيين جذب شكر را در طول غذا كاهش مي‌دهد.

چشم‌هاي متورم

كاهش ميزان پروتئين پلاسماي خون منجر به حالتي خاص كه در اصطلاح پزشكي به آن Oedema مي‌گويند مي‌شود و در واقع همين كاهش پروتئين احتمال دارد به وسيله‌ي ريه‌اي ايجاد شود كه به ميزان كافي آهن دريافت نمي‌كند؛ در حقيقت اين تورم كم خوني حاصل از كمبود آهن براي ساختن هموگلوبين است كه منجر به ايجاد ورم مي‌شود.

دست‌هاي ورم كرده

كمبود پروتئين عملكرد و ظاهر ماهيچه‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و دليل اين است كه هنگامي كه بدن دچار كمبود پروتئين است و از رژيم غذايي پروتئين كافي دريافت نمي‌كند، براي جبران اين كمبود به سراغ منابع ديگر در بدن مي‌رود كه يكي از آن‌ها لايه‌هاي ماهيچه‌اي است. بدون پروتئين حفظ تعادل آب بدن به هم خورده و بدن آب را به شيوه نادرستي ذخيره مي‌كند و موجب بروز آماس يا در واقع وضعيتي كه در آن آب بيش از حد زير پوست جمع مي‌شود، مي‌شود.

ناخن‌هاي ضعيف و شكننده

ناخن‌هاي ضعيف و شكننده يكي از اولين نشانه‌هاي كمبود پروتئين در بدن است. ناخن‌ها از لايه‌هاي چند لايه پروتئين به نام كراتين تشكيل شده اند. بنابراين، سلامت و قوي بودن ناخن‌ها به مصرف كافي پروتئين‌ها بستگي دارد. به علاوه، مصرف ضعيف پروتئين مي‌تواند باعث ايجاد لكه‌هاي سفيد در ناخن و ترك و پارگي در ناخن‌ها شود و آن‌ها را در برابر عفونت‌ها آسيب پذيرتر كند.

 

دائما مريض مي‌شويد

لازمه دور ماندن از مريضي هميشه بهداشت و خواب خوب نيست، بلكه مواد مغذي مناسب حرف اول را مي‌زند. سيستم ايمني با توجه به سوخت رساني درست خوب كار مي‌كند. در يك تحقيق محققان به اين نتيجه رسيدند كه كمبود پروتئين باعث از دست رفتن سلول‌هاي T مي‌شود، اين سلول‌ها با ميكروب‌ها مبارزه مي‌كنند. درنتيجه سيستم ايمني بدن به راحتي مي‌تواند ويروس‌ها و باكتري‌ها را از بين ببرد.


درمان كمبود پروتئين بدن با تغذيه

بهترين درمان، مصرف مواد غذايي حاوي پروتئين است. دانستن اينكه چه چيزي بايد بخوريد، چقدر، و چه زماني مي‌تواند براي بسياري از مردم دشوار باشد. امروز به نظر مي‌رسد براي سالم ماندن و سالم نگه داشتن خانواده تان به درجه‌اي در تغذيه نياز داريد و حتي با اين كه همه چيز در مورد شواهد و مطالعات متناقض وجود دارد.

 

به طور كلي خوردن تركيبي از گزينه‌هاي گياهي و حيواني بهترين روش براي بدست آوردن پروتيين كافي است. برخي اين روش را رژيم غذايي مي‌نامند. در حالي كه محصولات حيواني در هر كالري بيشتر از اكثر گياهان پروتيين دارند، خوردن زياد گوشت، لبنيات، ماهي و يا تخم مرغ هر روز بهترين ايده نيست و داراي اشكالات خود است.

پروتئين‌هاي گياهي اغلب به عنوان يك روش عالي براي به دست آوردن فيبر، آنتي اكسيدان ها، الكتروليت‌ها و مواد مغذي ديگر، دو برابر مي‌شوند. برخي از انواع لوبيا و سبزيجات مقدار زيادي از اسيد‌هاي آمينه را فراهم مي‌كنند شامل: انواع لوبيا و سبزيجات، به ويژه لوبيا، و دانه؛ غلات فرآوري نشده مثل جو، گندم سياه.

حتي برخي سبزيجات غلظت نسبتا بالايي از پروتيين دارند، به خصوص با در نظر گرفتن اينكه چقدر كالري دارند؛ كه به افزايش مصرف پروتئين شما كمك مي‌كنند شامل:اسفناج، كلم پيچ، بروكلي، جوانه كلم و قارچ. گوشت، بهترين نوع پروتيين است كه مي‌توان دريافت كرد، چيز‌هايي مانند گوسفند علف خورده، مرغ و بوقلمون، و سالمون صيد شده است.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/6/31 ساعت: ۱۵ توسط:elhammadadi :